Vergadering : Gemeenteraad (Besluitvormend), 17 december 2019 19:30:00
Algemene vergader informatie
U bent van harte uitgenodigd voor de openbare besluitvormende raadsvergadering. Tijdens de raadsvergadering worden audio- en video-opnames gemaakt die rechtstreeks worden uitgezonden en beschikbaar blijven via het openbare raadsinformatiesysteem. Ook het publiek kan hierbij in beeld worden gebracht. Voorzitter: Marcel Delhez Griffier: Godfried Wasser
Opties bij deze vergadering
(3)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
Elk raadslid kan schriftelijke vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De regels hierover zijn opgenomen in artikel 42 van het Reglement van orde van de raad. Zodra de vragen door het college van burgemeester en wethouders zijn beantwoord, worden de vragen en de antwoordbrief geagendeerd in de eerstvolgende raadsvergadering.
-
Het spreekrecht staat open op (sterk) gewijzigde en geagendeerde (raads-)voorstellen. U kunt zich tot 48 uur voorafgaand aan de vergadering aanmelden om gebruik te maken van het spreekrecht via e-mail Griffie@veldhoven.nl of telefoonnummer 14 040. Als inspreker hebt u maximaal vijf minuten de tijd om de raadsleden te informeren.
-
Op grond van artikel 6 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen en artikel 147 en 149 van de Gemeentewet is de gemeenteraad bevoegd een Verordening naamgeving en nummering (adressen) vast te stellen. In deze verordening zijn de gemeentelijke regels en voorschriften voor het benoemen van delen van de openbare ruimte en het nummeren van de daaraan liggende objecten vastgelegd. Als gevolg van een wijziging van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen moet de Verordening naamgeving en nummering (adressen) gewijzigd worden en opnieuw worden vastgesteld. Hierdoor is de verordening geactualiseerd en in lijn met de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
-
Door voortschrijdende inzichten en om goed en snel in te kunnen spelen op toekomstige verzoeken, is het gewenst om de strook grond direct grenzend aan het Blauwven te bestemmen voor burgerwoningen in plaats van de huidige bestemming, zijnde bedrijfs- en woonwerkkavels. De kavels aan de zijde van het Zandven kunnen dan zelfstandig worden ontwikkeld voor bedrijfsruimten. Tegen het ontwerpbestemmingsplan is 1 zienswijze ingediend waardoor de toelichting op de waterparagraaf is uitgebreid.
-
De gemeente heeft sinds 2012 een wettelijke zorgplicht bij het ondersteunen van inwoners met schulden. Het verstrijken van de wettelijke termijn van het beleidsplan uit 2012, de nieuwe inzichten over de impact van schulden, de ontwikkelingen gericht op de aanpak van schulden en de gewijzigde uitvoering, vormen de belangrijkste aanleidingen voor een nieuw beleidsplan dat in samenspraak met partners, inwoners en de raad tot stand is gekomen. De in samenspraak opgehaalde input is in lijn met de ontwikkelingen en inzichten omgevormd tot beleidskaders voor de komende beleidsperiode binnen de schulddienstverlening.
Vergaderstukken
-
De gemeente werkt in de uitvoering van de wetten in het sociaal domein (Jeugdwet, Wmo, Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening) volgens de 'omgekeerde toets'. Dit houdt in dat gekeken wordt naar de bedoeling van de wetten en de kernwaarden van de gemeente en niet in eerste instantie naar de letter van de wet. Momenteel gelden er diverse verordeningen, die belemmerend kunnen werken voor de uitvoering van deze toets.
-
Met de bestuursrapportage informeert het college de raad op programmaniveau over de afwijkingen die zich in het derde deel van 2019 hebben voorgedaan vergeleken met de begroting. Hierbij wordt inzicht gegeven hoe met afwijkingen (financieel en beleidsmatig) wordt omgegaan en wordt een oplossing en/of bijsturing voorgesteld. De derde bestuursrapportage geeft een positieve financiële bijstelling voor 2019. De begrotingssaldo 2019 t/m 2022 zijn negatief en het jaar 2022 positief.
-
Het is noodzakelijk een aantal wijzigingen in de Algemene plaatselijke verordening (Apv) aan te brengen. Hierdoor is de Apv in overeenstemming met wetgeving en de actuele Veldhovense situatie en redactioneel correct.
Vergaderstukken
-
Per 1 januari 2020 treedt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking. Voor de Commissie voor de Bezwaarschriften heeft dit als gevolg dat kamer III Personele aangelegenheden komt te vervallen. De Verordening commissie bezwaarschriften is daarom aangepast.
-
Op 31 december 2019 loopt de Urgentieverordening gemeente Veldhoven 2016 af. Deze verordening biedt een vangnet voor mensen in schrijnende situaties die niet in staat zijn zelf tijdig in passende woonruimte te voorzien. De Huisvestingsverordening Veldhoven 2020-2023 zal, conform de Samenwerkingsagenda 2018-2025 de regeling voor het Stedelijk Gebied Eindhoven voortzetten. Daarom wordt dezelfde verordening aan de negen gemeenteraden van het SGE voorgelegd.
Vergaderstukken
-
De gemeente Veldhoven gaat per 1 januari 2020 startersleningen en stimuleringsleningen verstrekken aan aanvragers. De raad heeft hiervoor op 2 juli 2019 budget vrijgemaakt en op 17 september 2019 twee verordeningen vastgesteld. Bij een nadere afstemming met SVn, de stichting die de leningen voor ons uitvoert, is gebleken dat nog twee kleine, technische aanpassingen nodig zijn in de Verordening Stimuleringslening ‘Langer thuis wonen’, ‘Duurzaam maken’ en ‘Asbestsanering’ gemeente Veldhoven 2020.
-
Een Review Panel met ondernemers, vastgoedeigenaren, culturele instellingen, bezoekers en bewoners heeft een advies opgesteld om te komen tot een aantrekkelijker Citycentrum. Het voorstel is om het parkeren goedkoper te maken met de invoering van een blauwe zone van twee uur op diverse parkeerterreinen. Jaarlijkse kosten zijn €880.000. Het advies komt voort uit het coalitieprogramma (2018-2022) waarin is opgenomen om het parkeerbeleid van het Citycentrum te herijken om te komen tot een aantrekkelijker winkelklimaat. Om het advies van het Review Panel technisch uit te werken zijn aanpassingen aan de parkeerbelastingverordening, parkeerverordening en reclamebelastingverordening nodig.
Vergaderstukken
-
Op verzoek van de fractie van Lokaal Liberaal wordt de Raadsinformatienota 'Permanente bewoning recreatieparken' toegevoegd aan de agenda van de besluitvormende raadsvergadering. De voorzitter van de raad en de twee waarnemend raadsvoorzitters hebben het verzoek beoordeeld op de criteria die gelden voor een dergelijk verzoek en het verzoek gehonoreerd.
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering