Agenda oordeelsvormende raadsvergadering 10 mei 2021

Gepubliceerd op: 07 mei 2021 12:05

De gemeenteraad vergadert op maandag 10 mei digitaal. Deze oordeelsvormende vergadering begint om 19.30 uur. Via https://gemeenteraad.veldhoven.nl kunt u de agenda en vergaderstukken inzien en de vergadering live volgen. Ook wordt deze vergadering live uitgezonden via Omroep Veldhoven.

Vaststellen nieuwe Subsidieverordening Investeringen Regionaal Ontwikkelingsfonds Werklocaties SGE
Het ROW ondersteunt vastgoedprojecten op bestaande bedrijventerreinen, die zonder een (financiële) impuls niet gerealiseerd kunnen worden. De nieuwe subsidieverordening verruimt de subsidiemogelijkheden zodat een grotere bijdrage geleverd kan worden aan de economische ontwikkeling van de regio.

Zienswijze concept Regionale Energie Strategie (RES 1.0)
Alle gemeenteraden binnen de MetropoolRegio Eindhoven kunnen hun zienswijze op de concept Regionale Energie Strategie kenbaar maken. De gemeenteraad van Veldhoven wordt voorgesteld om een tweetal zaken op te nemen in zijn zienswijze: het belang van het gezamenlijk optrekken in de planvorming en uitvoering van de energietransitie en het bieden van lokaal maatwerk binnen het kader van de RES.

Vaststellen zienswijzen begrotingen 2022 vijf Gemeenschappelijke Regelingen
Jaarlijks worden de begrotingen van vijf regionale gemeenschappelijke regelingen aan de raad aangeboden om hun zienswijze kenbaar te maken. Het gaat om de GGD, Omgevingsdienst, Veiligheidsregio, Ergon en de MRE.

Rechtmatigheidsverantwoording 2021
Vanaf boekjaar 2021 is het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk voor het rechtmatigheidsoordeel; tot dat boekjaar is dat de accountant. De raad is nu aan zet om de verantwoordingsgrens te bepalen en aan te geven wat het college moet toelichten over de rechtmatigheid. Hierdoor kan de raad zijn controlerende rol goed vervullen.

Als burger kunt u tijdens de vergadering inspreken over geagendeerde voorstellen. U kunt dan in maximaal vijf minuten de raads- en steunfractieleden informeren. In deze coronatijd verloopt dit anders dan gebruikelijk. Wanneer u wenst in te spreken, meldt u zich dan uiterlijk 3 mei a.s. voor de vergadering bij de griffie via griffie@veldhoven.nl of telefoonnummer 14 040. U dient uw bijdrage uiterlijk woensdag 5 mei schriftelijk bij de griffie aan te leveren.