Live uitzending Gepauzeerd

Er is geen actieve pagina
vergroten Sluiten

Vergadering : Gemeenteraad (Oordeelsvormend), 26 januari 2016 19:30:00

Algemene vergader informatie

Datum:
26 jan. 2016, 19:30
Locatie:
Raadzaal

Hoofdvergadering

Raadzaal
  • 1 Opening

Bespreken
  • - Mededelingen college in het kader van de actieve informatieplicht. - Vragen van raadsleden (indienen uiterlijk 48 uur voor de vergadering bij de griffie).
  • indienen uiterlijk 48 uur voor de vergadering bij de griffie
  • 5.1 Samenwerkend Veldhoven inzake PMD afval
  • Het spreekrecht staat open op geagendeerde (raads-)voorstellen. U kunt zich aanmelden om gebruik te maken van het spreekrecht via e-mail Griffie@veldhoven.nl of telefoonnummer 14 040. Als inspreker hebt u maximaal vijf minuten de tijd om de vergadering te informeren.
  • Het is noodzakelijk de Algemene plaatselijke verordening (Apv) opnieuw vast te stellen Op grond van de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet is de gemeenteraad bevoegd de Apv vast te stellen en te wijzigen. De ontwerpcriteria voor de nieuwe Apv zijn: actualisatie op basis van de model-APV van de VNG en de lokale behoefte, aanpassing aan de moderne tijd, verdere deregulering en administratieve lastenverlichting.
  • Gemeenten zijn per 1 januari 2015 verantwoordelijk voor uitvoering van de Jeugdwet, Wmo en de Participatiewet. Voor deze drie decentralisaties in het sociaal domein is de huidige kadernota Maatschappelijke Participatie richtinggevend. Deze kadernota is opgesteld in de periode voor de transities en met het oog op de transformatie in het sociaal domein toe aan actualisatie. Het is belangrijk de nieuwe kadernota in samenspraak te formuleren en uit te werken. Daartoe is het procesvoorstel opgesteld dat door de raad wordt vastgesteld. Na vaststelling van het procesvoorstel wordt het samenspraaktraject gestart om te komen tot de herijking kadernota maatschappelijke participatie.
  • De Metropoolregio Eindhoven is sinds begin dit jaar gestart met het opstellen van een zogenaamde Bereikbaarheidsagenda met als onderdeel een Bereikbaarheidsakkoord. Kortweg staat hierin de regionale mobiliteitsstrategie voor de komende jaren. De Bereikbaarheidsagenda behelst de gehele Metropoolregio Eindhoven (21 gemeenten) en de gemeente Veghel. De Bereikbaarheidsagenda heeft een looptijd van 2016 t/m 2030. Omwille van onderhandelingen tussen de regio en de provincie, is het van belang dat alle 21 gemeenteraden in de Metropoolregio Eindhoven de systematiek van de Bereikbaarheidsagenda ondersteunen en zich er aan committeren.
  • Het bestemmingsplan ‘Zeelst 2016´ voorziet in uniforme en goed toetsbare bouw- en gebruiksregels voor Zeelst. Het bestemmingsplan is opgesteld omdat er een wettelijke actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen geldt. Actualisatie van het bestemmingsplan is daarnaast gewenst om nieuwe wet- en regelgeving te vertalen en actueel beleid te verankeren. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Zeelst 2016´ is ter inzage gelegd met de mogelijkheid zienswijzen in te dienen. Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn 10 zienswijzen ingediend. De gemeenteraad stelt bestemmingsplannen vast.
  • In het nu voorliggende visiedocument "Veldhoven Beweegt!", worden de kaders aangegeven voor het toekomstbestendige sport- en beweegbeleid. De huidige kadernota Sport "Veldhoven: een sport hoger" had een looptijd tot 2014. Door de huidige snel veranderende samenleving, de grote veranderingen in het sociaal domein en de resultaten van het samenspraakproces, is de behoefte aan dit nieuwe visiedocument voor sport en bewegen gebleken. Het visiedocument "Veldhoven Beweegt!" formuleert ambities op de deelgebieden participatie, accommodaties en aanbod. 10. 16.128 Bereikbaarheidsagenda Metropoolregio Eindhoven (NR) De Metropoolregio Eindhoven is sinds begin dit jaar gestart met het opstellen van een zogenaamde Bereikbaarheidsagenda met als onderdeel een Bereikbaarheidsakkoord. Kortweg staat hierin de regionale mobiliteitsstrategie voor de komende jaren. De Bereikbaarheidsagenda behelst de gehele Metropoolregio Eindhoven (21 gemeenten) en de gemeente Veghel. De Bereikbaarheidsagenda heeft een looptijd van 2016 t/m 2030. Omwille van onderhandelingen tussen de regio en de provincie, is het van belang dat alle 21 gemeenteraden in de Metropoolregio Eindhoven de systematiek van de Bereikbaarheidsagenda ondersteunen en zich er aan committeren. 11. 16.110 Vaststellen Bestemmingsplan Zeelst 2016 (NR) Het bestemmingsplan ‘Zeelst 2016´ voorziet in uniforme en goed toetsbare bouw- en gebruiksregels voor Zeelst. Het bestemmingsplan is opgesteld omdat er een wettelijke actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen geldt. Actualisatie van het bestemmingsplan is daarnaast gewenst om nieuwe wet- en regelgeving te vertalen en actueel beleid te verankeren. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Zeelst 2016´ is ter inzage gelegd met de mogelijkheid zienswijzen in te dienen. Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn 10 zienswijzen ingediend. De gemeenteraad stelt bestemmingsplannen vast. 12. 16.122 Vaststellen Bestemmingsplan Grote Kerkepad 10 (NR) Aan de Grote Kerkepad 10 is momenteel één woning met een aantal bijgebouwen aanwezig. De grote bijgebouwen stammen uit de tijd dat de woning onderdeel was van een vollegronds teeltbedrijf. Dit bedrijf is enige jaren geleden gesaneerd. De toekomstige eigenaren van het plangebied zijn voornemens om de bestaande woning met bijgebouwen te slopen en er drie vrijstaande woningen voor terug te bouwen. Het nieuwe bestemmingsplan ‘Grote Kerkepad 10’ maakt deze bestemmingswijziging mogelijk en voorziet in een goede, flexibele en actuele regeling voor het plangebied. Eerder dit jaar heeft het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is één zienswijze ingediend.
  • 13 Sluiting

Bespreken